Περιβαλλοντικη εκπαιδευση

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΞΟΡΜΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΑΛΛΙΚΟΥ – ΑΞΙΟΥ – ΛΟΥΔΙΑ – ΑΛΙΑΚΜΟΝΑ

περιβαλλοντική εκπαίδευση

Η προστατευόμενη περιοχή του Δέλτα Αξιού-Λουδία-Αλιάκμονα αποτελεί ένα εξαιρετικό «εκπαιδευτικό εργαλείο» και προσφέρεται για δράσεις περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Μαθητές όλων των βαθμίδων μπορούν να την επισκεφτούν και να μάθουν για τις αξίες των υγροτοπικών οικοσυστημάτων, τα είδη ζώων και φυτών που ζουν σε αυτή, αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει. Ο πρωταρχικός στόχος είναι να αποκτήσουν οι μαθητές μία αυθεντική εμπειρία με τη φύση και μία βιωματική σχέση με τον υγρότοπο.

O Φορέας Διαχείρισης προτείνει τις εξής δύο θεματικές διαδρομές:

1η ΔΙΑΔΡΟΜΗ: ΛΙΜΝΟΘΑΛΑΣΣΑ ΚΑΛΟΧΩΡΙΟΥ – ΕΚΒΟΛΕΣ ΓΑΛΛΙΚΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ

Πολύ κοντά στην πόλη της Θεσσαλονίκης βρίσκονται οι εκβολές του Γαλλικού ποταμού και η λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου, περιοχές του Εθνικού Πάρκου που χαρακτηρίζονται για τα σπάνια είδη πουλιών που φιλοξενούν. Ακόμη και με γυμνό μάτι μπορεί κανείς να παρατηρήσει μεγάλους πληθυσμούς υδρόβιων, παρυδάτιων και αρπακτικών πουλιών  να τρέφονται και να ξεκουράζονται. Τη λιμνοθάλασσα την επισκεπτόμαστε κυρίως την άνοιξη, οπότε μπορούμε να περπατήσουμε στο εσωτερικό της. Τις εκβολές του Γαλλικού τις επισκεπτόμαστε κυρίως το χειμώνα, όπου μπορούμε να συναντήσουμε και να παρατηρήσουμε πολλά μεταναστευτικά είδη πουλιών. Η περιοχή είναι εύκολα προσβάσιμη και η περιοχή προτείνεται για μαθητές όλων των ηλικιών.

Πρόγραμμα επίσκεψης

9.15 π.μ.: Άφιξη στο Κέντρο Πληροφόρησης Δέλτα Αξιού

Στο κέντρο πληροφόρησης πραγματοποιείται παρουσίαση εκπαιδευτικού περιεχομένου με οπτικοακουστικά μέσα, η οποία είναι προσαρμοσμένη για παιδιά Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου. Μετά την παρουσίαση, και πριν αναχωρήσουν για το πεδίο, τα παιδιά μπορούνε να φάνε το κολατσιό τους.

10:30 π.μ.: Εξόρμηση στο πεδίο
  • Αναχώρηση από το Κέντρο Πληροφόρησης της Χαλάστρας για τον υγρότοπο.
  • Άφιξη στον υγρότοπο, όπου γίνεται ενημέρωση και επιτόπου παρατήρηση ορνιθοπανίδας με τηλεσκόπια και κιάλια.
  • Μαθαίνουμε να αναγνωρίζουμε τα σημαντικότερα πουλιά της περιοχής, μαθαίνουμε να αναγνωρίζουμε τη βλάστηση αλμυρού, υφάλμυρου και γλυκού νερού.
  • Μαθαίνουμε για τις ανθρώπινες δραστηριότητες και τα προβλήματα που ο άνθρωπος δημιουργεί στην προστατευόμενη περιοχή.
12.30 – 12.45 μ.μ.: Αναχώρηση

 

2η ΔΙΑΔΡΟΜΗ: Υγρότοπος Νέας Αγαθούπολης

Στον υγρότοπο της Νέας Αγαθούπολης, κοντά στις εκβολές του Αλιάκμονα, βρίσκεται το παρατηρητήριο πουλιών της περιοχής. Από το παραηρητήριο τα παιδιά μπορούν να έχουν μία πανοραμική θέα του υγροτόπου και να παρατηρήσουν με τα κιάλια και τα τηλεσκόπια τα σημαντικά είδη ορνιθοπανίδας που φιλοξενούνται εκεί. Δίπλα από το παρατηρητήριο ξεκινάει μονοπάτι που οδηγεί στον υγρότοπο, όπου μπορούν οι μαθητές να χαρούν από κοντά τα υδρόβια και παρυδάτια πουλιά. Η διαδρομή αυτή προτείνεται για μαθητές όλων των ηλικιών.

Πρόγραμμα επίσκεψης

9.15 π.μ: Άφιξη στη Νέα Αγαθούπολη.

Στον υγρότοπο της Νέας Αγαθούπολης οι μαθητές μπορούν:

  • να ενημερωθούν για την προστατευόμενη περιοχή και να παρατηρήσουν την ορνιθοπανίδα μέσα στις λίμνες που βρίσκονται δυτικά του Δέλτα του Αλιάκμονα με τον εξοπλισμό του Φορέα από το πέτρινο παρατηρητήριο που είναι ένα από τα ομορφότερα παρατηρητήρια στην Ελλάδα
  • να περπατήσουν στο μονοπάτι που οδηγεί κοντά στις λίμνες και να γνωρίσουν τη χαρακτηριστική υγροτοπική χλωρίδα
  • να γνωρίσουν τον κόσμο των εντόμων και να γίνουν μικροί επιστήμονες με τη βοήθεια επιστημονικών εργαλείων (μικροσκόπια και στερεοσκόπια- πρόγραμμα Μικρόκοσμος).

 

12.30 – 12.45 μ.μ.: Αναχώρηση

 

Επιπλέον πληροφορίες:

Πριν αναχωρήσετε για την επίσκεψή σας στον υγρότοπο είναι σημαντικό να διαβάσετε τις παρακάτω οδηγίες:

  • Ο μέγιστος αριθμός μαθητών που μπορούν να επισκεφτούν την περιοχή είναι 40.
  • Τα παιδιά πρέπει να είναι ντυμένα κατάλληλα (ανάλογα με την εποχή που πραγματοποιείται η επίσκεψη) και να φοράνε αθλητικά παπούτσια, να έχουν μαζί τους καπέλα (σε περίπτωση που έχει ήλιο) και ένα μπουκαλάκι νερό, καθώς και το κολατσιό τους.
  • Θα πρέπει να ενημερωθεί ο οδηγός του λεωφορείου ότι υπάρχει περίπτωση να διανύσει με το λεωφορείο μικρή απόσταση σε χωματόδρομο, η οποίος όμως είναι σε πολύ καλή κατάσταση (αυτό ισχύει για τη 1η διαδρομή).
Εκτύπωση άρθρου